Hotell Frykenstrand (fiktivt projekt)

Under min utbildning Hållbar Varumärkesstrategi fick vi som avslutande projekt välja ett företag som vi ville arbeta med. Jag valde ett hotell i Sunne, Värmland, då jag tycker de har stor potential att bli en unik plats. Hotellet har en originell historia som ett vilohem för trötta husmödrar, och har ett vackert läge vid sjön Fryken.
Jag ville göra ett projekt med målsättningen att göra stora ting med små medel, detta då mindre företag sällan har de ekonomiska förutsättningarna att göra en all för stor förändring. Men också, eller framförallt, för att det känns som ett slöseri att göra sig av med de delar som idag är bra. En ny design av tex logotyp innebär ju faktiskt också att nya skyltar, visitkort osv ska tryckas, och att de gamla ska slängas.

Här nedan kan ni följa min process genom projektet.

Jag började mitt projekt med att ta en titt på hotellets historia. Frykenstrand har i nästan 100 år varit en plats för vila, och under 40-80-talet så var den här platsen ett vilohem för trötta husmödrar.
Därefter kollade jag recensioner på google och jämförde pris och läge med deras konkurrenter.
Med bakgrunden och recensionerna i åtanke skapade jag en SWOT-analys. Frykenstrands historia som ett vilohem för trötta husmödrar är en enorm möjlighet som gör dem unika och sticker ut från deras konkurrenter. Det är den epoken som jag vill knyta an och lägga stor vikt vid när det kommer till arbetet kring varumärkesuppbyggande.
I min omvärldsanalys hade jag COVID-19 pandemin och klimathot i åtanke, och hur detta har påverkat människors syn på semester och resande.
Som primär målgrupp valde jag 50-70 åringar, och satte familjen, den resande arbetaren och konferensbesökaren som sekundär målgrupp.
Med min research i åtanke så satte jag upp ett mål – Att skapa ett starkt varumärke med de medel som finns. Genom att använda mig av befintliga medel, så som logotyp, så behöver man inte trycka nya skyltar, visitkort etc. vilket är smart både ekonomiskt och ur hållbarhetssynpunkt.
I den befintliga grafiska profilen så använder de sig av frilagda blommor och brunt papper. För logotyp och rubriker används ett snirkligt typsnitt, och för övrig text används en lättläst sans serif. Hemsidan går i gråa och blåa toner.
I den nya grafiska profilen har jag valt att behålla typsnittet för logotypen, detta i enighet med tidigare nämnda vision. Jag har kompletterat med ett nytt rubriktypsnitt och typsnitt för övrig text som kommer att användas först och främst för webb. Jag ville ta vara på Frykenstrands historia som ett vilohem för husmödrarna, och valde därmed ett formspråk som känns mer 40-tal. Färgerna är inspirerade av växtfärgning, där den blåa tonen ska även spegla sjön och den vackra utsikten.
En idag outnyttjad resurs är de tavlor som konstnären Karin Broos målade på uppdrag för hotellet, dessa målningar vill jag åter använda i verksamheten då de ger en fin förankring till husmödrarna och lokalt hantverk.
Exempel på hur hemsidan skulle se ut med den nya grafiska profilen. Hotell Frykenstrand har idag flera, populära, hotellpaket, här har jag döpt dem efter namn som var vanliga kvinnonamn i Sverige under 40-50-talet. Genom att döpa hotellpaketen till dessa namn så skapas en personligare känsla och en naturlig koppling till husmödrarna. Som bilder har jag använt mig av de tavlor som Karin Broos målat. Paketen innehåller bla biljetter till Västanå Teater, Sunne Vattenland och resor till lokala kulturmål.
Som en del av varumärkesuppbyggandet skapade jag ett lyx-paket, döpt efter Hildur Humla som var en av grundarna och en eldsjäl för husmödrarnas vilohem. Det här paketet är utformat efter hur ett vilsamt besök på 40-talet såg ut, med kaffe på sängen och utflykter till Mårbacka med mera. Ett 10-dagars besök kanske det är få som bokar, men att ha detta paket ger även det förankring i historien.
Övriga medel som hotellet kan ta till är att ändra om menyn till “lyxig husman”, med mat som silltallrik och färskpotatis, självklart av så mycket lokala råvaror som möjligt. Ha sju sorters kakor vid kaffeserveringen, mårbackapelargoner i fönstren och gammeldags porslin samt spela tidsenlig musik i lokalerna. Allt är små, enkla och billiga medel som förstärker känslan av nostalgi och hemtrevlighet.
I hotellets sociala medier används de grafiska materialen, men kanalerna ska också användas för att bygga en känsla och locka besökare. Ett exempel på inlägg är en video med vågor på en sjö med texten:

“Du ligger på en dagbädd vid strandkanten, solen värmer din hud, vågorna på sjön brusar lätt. Du läser en bok och drömmer dig bort. Du behöver inte tänka, bara vila, läsa, äta, och kanske ta ett dopp i Fryken.
Få återhämtning med något av våra semesterpaket. Nu kan du och ditt sällskap vara kulturella med Kristina-paketet, litterära med Selma-paketet eller kulinariska med Elsa-paketet. Besök vår hemsida eller ring oss så berättar vi mer om våra ny-gamla semesterpaket. Tagga en vän du vill semestervila med!”
På facebook annonseras de nya hotellpaketen med hjälp av karusell-formatet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *